BO pilotavimo taisykles Lietuvoje
Lietuvoje galiojančios civilinio bepiločio ortaivio, pilotavimo taisyklės.
TAISYKLĖS
11/17/2023
Daugiau informacijos galite rasti:
Bendra informacija: https://tka.lt/kategorija/civiline-aviacija/bepilociai-orlaiviai/
Kvalifikacijos pažymėjimai: https://tka.lt/katalogas/nuotolinio-piloto-kvalifikacijos-pazymejimai/
Sertifikatai: https://sertifikatai.tka.lt/lt/login
Mokymai A2/STS kategorijai ir detalesnė informacija: https://droneacademy.lt/dronu-taisykles/
Bepiločių orlaivių naudotojų registracija
Nuo 2020 m. gruodžio 31 d. visi asmenys, turintys bepilotį orlaivį (UAS), sveriantį daugiau negu 250 gramų arba naudojantį vaizdo ar garso fiksavimo įrangą, turi užsiregistruoti kaip UAS naudotojai TKA internetinėje sistemoje.
Bepiločio orlaivio naudotojui reikia registruotis vieną kartą, nepriklausomai nuo to, kiek UAS jis turi.
Bepiločio orlaivio naudotoju registruotis gali tiek fizinis, tiek juridinis asmuo.
Bepiločių orlaivių žymėjimas
TKA sistemoje užsiregistravęs asmuo gauna autentišką UAS naudotojo registracijos numerį, kuriuo turi pažymėti visus turimus bepiločius orlaivius. Kodas turi būti įskaitomas be optinių prietaisų pagalbos iš ne mažesnio kaip 2 metrų atstumo.
Jei dėl objektyvių priežasčių (bepiločio orlaivio dydžio, konstrukcinių ypatumų ar pan.) numerio neįmanoma atvaizduoti reikiamo dydžio, jis gali būti mažesnis arba atvaizduotas ant komplektuojamų dalių (pvz., baterijos).
UAS naudotojo registracijos kaina – 11 Eur.
Nuo 2024 m. sausio 1 d., kai nauji bepiločiai orlaiviai bus žymimi C klasės ženklais, tą patį kodą reikės įvesti į e-identifikavimo sistemą.
SVARBU ŽINOTI:
Atsiranda skirtingos sąvokos: bepiločio orlaivio naudotojas (t.y. savininkas) ir nuotolinis pilotas (t.y. asmuo, kuris skraidina bepilotį orlaivį). Tai gali būti vienas ir tas pats asmuo.
Visi bepiločių orlaivių savininkai (kurių įrenginiai turi kamerą arba sveria daugiau negu 250 g) turi registruotis specialioje TKA sistemoje >> ir gautu unikaliu numeriu pažymėti savo turimą bepilotį ar bepiločius. Savininkas registruojasi vieną kartą, nepriklausomai nuo to, kiek bepiločių turi. Registracijos kaina – 11 Eur.
Skrydžiai skirstomi į tris kategorijas: atvirąją (turinčią A1, A2 ir A3 pakategores), specialiąją ir sertifikuotąją – jose skiriasi reikalavimai, keliami skrydžiams ir nuotoliniams pilotams.
Norint įgyti leidimą skraidyti bepiločiu orlaiviu Europos Sąjungos gyvenamosiose teritorijose, reikia susipažinti su teorijos žinių kursu TKA internetinėje sistemoje >>, toje pačioje sistemoje išlaikyti internetinį egzaminą ir įgyti tai patvirtinantį pažymėjimą (pažymėjimo kaina – 11 Eur).
Norint skraidyti atvirosios kategorijos A1/A3 pakategorėse, užteks išlaikyti internetinį egzaminą ir gauti tai patvirtinantį pažymėjimą (kaina – 11 Eur), A2 pakategorėje papildomai reikės išlaikyti ir egzaminą TKA klasėje (egzamino laikymo kaina – 18 Eur, registracija >> ).
Reikalavimai nuotoliniams pilotams, norintiems skraidyti atvirojoje kategorijoje:
Pilotas gali būti ne jaunesnis negu 16 metų;
Visiems pilotams privaloma susipažinti su bepiločio gamintojo instrukcija, išmokti valdyti bepilotį pagal rekomenduojamas saugos taisykles;
A1/A3 pakategorės skrydžiams užtenka pereiti teorijos žinių kursą TKA internetinėje sistemoje >> , joje išlaikyti internetinį teorijos egzaminą ir gauti Internetinio mokymo baigimo patvirtinimo pažymėjimą A1/A3 (galiojimas – 5 metai);
A1 pakategorės skrydžiams naudojant C0 klasės bepilotį orlaivį, nuotoliniam pilotui egzamino laikyti nereikia;
A2 pakategorėje siekiantiems skraidyti nuotoliniams pilotams, jau turint Internetinio mokymo baigimo patvirtinimo pažymėjimą A1/A3, reikia baigti savarankišką praktinį mokymąsi ir išlaikyti papildomą teorijos egzaminą TKA egzaminų klasėje >>. Gauti Nuotolinio piloto kvalifikacijos pažymėjimą (A1/A3 & A2).
Visiems nuotoliniams pilotams privalu susipažinti su jo veiklą reglamentuojančiais dokumentais >>.
Atvirajai kategorijai Draudžiama
Skristi virš žmonių minios.
Skristi aukščiau kaip 120 m nuo žemės.
Skristi šalia oro uostų, oro uostų prieigų, šalia sraigtasparnių kilimo ir tūpimo aikštelių.
Skraidyti mažesniu nei 20 metrų atstumu nuo privačių teritorijų.
Fotografuoti, filmuoti žmones ar įrašinėti jų pokalbius be leidimo.
Skraidinti pavojingus daiktus.
Keisti drono techninius parametrus (išskyrus privačiai pagamintus).
Kokius veiksmus reikia atlikti prieš skrendant
Pasitikrinti draudžiamas ir ribojamas zonas – Oro Navigacijos žemėlapyje
Nepaleisti skrendančio drono iš akių (priklauso nuo drono tipo).
Išlaikyti saugų atstumą nuo žmonių ir gyvūnų.
Iškart informuoti kontroliuojančią instituciją, jei jūsų dronas sužeidė žmogų ar įskrido į draudžiamą zoną.
Laikytis drono instrukcijoje numatytų reikalavimų.
Reikalavimai skrydžiams specialiojoje kategorijoje:
Į šią kategoriją patenka visi skrydžiai, kurių metu kylama aukščiau negu 120 metrų nuo žemės paviršiaus, kai nuotolinis pilotas nemato bepiločio orlaivio vizualiai ir kiti skrydžiai, kurie nepatenka į atvirąją kategoriją.
Nuotolinis UAS pilotas prieš skrydį privalo TKA internetinėje sistemoje pateikti prašymą ir pridėti skrydžio rizikos vertinimą.
TKA išduoda naudojimo leidimą, jeigu po prašymo bei skrydžio rizikos vertinimo padaroma išvada, kad atsižvelgta į veiklos riziką, o rizikos mažinimo priemonių, susijusių su veiklos sąlygomis skrydžiui vykdyti, jį vykdančio personalo gebėjimais ir bepiločio orlaivio techninėmis savybėmis, derinys yra adekvatus ir pakankamai patikimas skrydžio saugai užtikrinti, atsižvelgiant į identifikuotą riziką ant žemės ir ore.
Juridiniai asmenys, dažnai vykdantys skrydžius specialiojoje kategorijoje, gali gauti specialius lengvosios UAS naudotojo pažymėjimus (LUC).
LUC pažymėjimas išduodamas, kai juridinis asmuo įrodo turintis kompetencijas – atsakingus kvalifikuotus specialistus – kurie be atskiro TKA leidimo gali įvertinti skrydžio rizikas, atlikti saugumo veritinimą ir saugiai atlikti skrydį.
Nuotolinis pilotas, norėdamas vykdyti skrydžius specialiojoje kategorijoje, turi įgyti teorijos žinių pažymėjimą. Tam reikia:
baigti teorijos žinių mokymo kursą ir išlaikyti internetinį egzaminą TKA sistemoje;
išlaikyti papildomą teorijos žinių egzaminą TKA egzaminavimo klasėje.
Taip pat nuotolinis pilotas turi užbaigti praktinius mokymus ir gauti praktinių įgūdžių ugdymo pažymėjimą, kurį išduoda tokiai veiklai TKA pripažinta įstaiga.
Susisiekite su mumis
FPVsports.lt
F3U aviamodelių draugija
Įm. k.: 304827986
El. p.: info@fpvsports.lt